.jpg)

Den ekumeniska kullerbyttan i EFK
Här ser vi exempel på motsägelsefulla påståenden, hur man blandar om korten och växlar märken med statskyrkan med dess hedniska kult-religion.
Efk är kopplad (förbunden, förenad) med och har flertal relationer (samband, förhållanden, förbindelser, gemenskaper) med den ekumeniska rörelsen.
Ett besök i dessa ”frikyrkor” visar hur man alltmer adopterat den hedniska kulten inom statskyrkoväsendet, man anskaffar en präst, har ett altare med symboler, tänder ljus, och formar ”gudstjänsten” efter den liturgi (ritual, kult) som är förhärskande i den katolska(allmänna, universella) moderkyrkan!
I artikeln nedan läser vi hur man formulerar en diplomatisk, smidig, förslagen, taktisk, försiktig, diskret, "soppa” eller röra för att senare slå fast sina grundsatser, principer, grunder, regler, rättesnören, maximer: Vi har relationer och kopplingar till Svenska kyrkan på flera olika plan, allt från ekumeniska forum till personliga vänskapsrelationer och så kommer det vara i fortsättningen.
Det blir som man säger, eller Gud lät dem få vad de begärde!
Ekumenik, karismatisk förnyelse från Vatikanstaten och katolsk villfarelselära har satt djupa spår i den s.k. ”frikyrkliga” myllan.
Nu predikar man ett annat evangelium, frälsningslära!
Trots att Bibeln så kraftigt varnar för denna rörelse så låter man sig gå allt längre och djupare in i dess villfarelse, det påminner exempelvis om Israel i öknen då de krävde en annan gud, ledare och ville vända tillbaka till Egyptens mörker!
När ska den Svenska kristenheten vakna upp och gå ut ifrån dessa skökor?
Med ett besynnerligt, illustert, påstående om att Moni växlar spår uttalar sig EFK:s ledning i frågan på ett förbryllande sätt.
Moni har gått vägen från Örebro Missionsskola till pastor i Immanuelskyrkan Örebro (plantskolor) där hon enligt eget uttalande mognat fram till att bli statskyrkopräst och nu tar steget ”fullt ut” och blir ordinerad av den hedniska kyrkoformen som är full av irrläror, inte enbart med en magisk dopsyn utan också oblatguden med prästernas förmåga att framkalla Kristus var gång de förmedlar vinet och brödet, samt alla de andra mångfaldiga ockulta och bibelstridiga läror exempelvis påvens ofelbarhet etc. som enligt Bibeln står för Anti-kristendom, skökokristendom. Upp 17-19.
EFk själva nu fullvärdiga (mogna) medlemmar i det ekumeniska samgåendet tillsammans med Pingst ffs har undertecknat avtal för ett koopererande och bedriver nu styvnackat ett ”migrationsprogram” som ska ”fördjupa” samgåendet.
Själva bedriver de redan ett fördjupat samarbete med skökomodern, och med diplomati, underhandlingskonst och språkförvirring i sätet har de satt båten i sjön och förlist, lidit skeppsbrott, gått till botten, gått under.
Andra ”trosförkunnare” likt Ulf Ekman och andra frontfigurer tävlar om gunsten och som gått samma väg (ekumenik) bedriver en kampanj för återgående till katolsk/ekumeniskt avfall och söndring, har med sin av Vatikanens karismatiska ockulta rörelse luckrat upp och förvirrat många i Sverige till att sätta tro till lögn och dragit liktäcket, mörker över sig.
Mörker – Skymningar, Nätter, Brister på ljus, Okunnigheter, Oupplystheter, Ovissheter, Mörker, Hopplösheter, Dunkel, Natt, Skymning, Frånvaro av ljus, Brist på ljus, Barbari, Hopplöst tillstånd, Hopplöshet, Pessimism, Ovisshet, Mörker.
Upp 18:1 Därefter såg jag en annan ängel komma ned från himmelen; han hade stor makt, och jorden upplystes av hans härlighet.
Upp 18:2 Och han ropade med stark röst och sade: "Fallet, fallet är det stora Babylon; det har blivit en boning för onda andar, ett tillhåll för alla slags orena andar och ett tillhåll för alla slags orena och vederstyggliga fåglar.
Upp 18:3 Ty av hennes otukts vredesvin hava alla folk druckit; konungarna på jorden hava bedrivit otukt med henne, och köpmännen på jorden hava skaffat sig rikedom genom hennes omåttliga vällust."
Upp 18:4 Och jag hörde en annan röst från himmelen säga: "Dragen ut ifrån henne, I mitt folk, så att I icke gören eder delaktiga i hennes synder och fån eder del av hennes plågor.
Upp 18:5 Ty hennes synder räcka ända upp till himmelen, och Gud har kommit ihåg hennes orättfärdiga gärningar.
1Ko 6:15 Veten I icke att edra kroppar äro Kristi lemmar? Skall jag nu taga Kristi lemmar och göra dem till en skökas lemmar? Bort det!
1Ko 6:16 Veten I då icke att den som håller sig till en sköka, han bliver en kropp med henne? Det heter ju: "De tu skola varda ett kött."
1Ko 6:17 Men den som håller sig till Herren, han är en ande med honom.
1Ko 6:18 Flyn otukten. All annan synd som en människa kan begå är utom kroppen; men den som bedriver otukt, han syndar på sin egen kropp.
1Ko 6:19 Veten I då icke att eder kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i eder, och som I haven undfått av Gud, och att I icke ären edra egna?
1Ko 6:20 I ären ju köpta, och betalning är given. Så förhärligen då Gud i eder kropp.
2Ko 6:14 Gån icke i ok tillsammans med dem som icke tro; det bleve omaka par. Vad har väl rättfärdighet att skaffa med orättfärdighet, eller vilken gemenskap har ljus med mörker?
2Ko 6:15 Huru förlika sig Kristus och Beliar, eller vad delaktighet har den som tror med den som icke tror?
2Ko 6:16 Eller huru låter ett Guds tempel förena sig med avgudar? Vi äro ju ett den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: "Jag skall bo i dem och vandra ibland dem; jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk."
2Ko 6:17 Alltså: "Gån ut ifrån dem och skiljen eder ifrån dem, säger Herren; kommen icke vid det orent är. Då skall jag taga emot eder
2Ko 6:18 och vara en Fader för eder; och I skolen vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige."
VWS
2Ko 6:14
Unequally yoked (ἑτεροζυγοῦντες)
Only here in the New Testament. Not in classical Greek, nor in Septuagint, though the kindred adjective ἑτερόζυγος of a diverse kind, occurs Lev_19:19. Unequally gives an ambiguous sense.
3Mo 19:19 Mina stadgar skolen I hålla: Du skall icke låta två slags djur av din boskap para sig med varandra; din åker skall du icke beså med två slags säd; en klädnad av två olika slags garn får icke komma på dig.
It is not inequality, but difference in kind, as is shown by the succeeding words. The suggestion was doubtless due to the prohibition in Deu_22:9, against yoking together two different animals. The reference is general, covering all forms of intimacy with the heathen, and not limited to marriage or to idol feasts. The different shades of fellowship expressed by five different words in this and the two following verses are to be noted.
5Mo 22:9 Du skall icke, för att få två slags skörd i din vingård, så säd däri, på det att icke alltsammans, både vad du har sått och vad själva vingården avkastar, må hemfalla till helgedomen.
Fellowship (μετοχὴ)
Only here in the New Testament. The kindred verb μετέχω to be partaker is found only in Paul's epistles and in Hebrews: μέτοχος partner, partaker, only in Hebrews and Luk_5:7. Having part with is the corresponding English expression.
Righteousness - unrighteousness (δικαιοσύνη - ἀνομίᾳ)
Lit., what sharing is there unto righteousness and lawlessness? Δικαιοσύνῃ righteousness, though the distinctively Pauline sense of righteousness by faith underlies it, is used in the general sense of rightness according to God's standard.
See lawlessness – anarchy, disorder, chaos, mayhem, lack of control, excess, immoderation, abandon, lack of responsibility, free-for-all, riot, scuffle, commotion, brawl, set-to, knuckle down, get on with it, put your shoulder to the wheel, apply yourself, get your head down, set to, brouhaha, ruckus, rumpus, confusion, commotion, to-do, uproar.
Communion (κοινωνία)
See on Luk_5:10; see on Act_2:42.
Kyrkan – domen, huven, kupolen, katedralen, domkyrkan, stiftskyrkan, straffet, straffdomen, eftermälet, kritiken, omdömet, bedömningen, domslutet, domstolsbeslutet, utslaget, beslutet, domen, avgörandet, registreringen, visarutslaget, resultatet, moget, blomstrande, fördelat, utslaget, besegrat, knockat, uträknat, nedslaget, eliminerat,utelämnat, dödat, likviderat, avlägsnat, utgallrat, rensat bort, tagit bort, strukit, uteslutit, avskilt, avskiljt, utelämnat, lämnat åsido, bortsett från, dödat, gjort slut på, satt ur spel, likviderat, utslaget, uteslutet...
Inlagt av Leif Berg©™
Från Hemmets Vän
Moni Höglund växlar spår - blir präst i Svenska Kyrkan
VECKANS NUMMER Publicerad: 2010-01-07 Som tonåring hade Moni Höglund bestämt sig att absolut inte gå den kristna vägen, som hon var uppväxt med. Men ett sommarläger ändrade allt. Hon ville vara solidarisk med en tjejkompis, som ville ha en tältkamrat under detta läger. Tre år senare började hon som evangelist inom dåvarande Örebromissionen och utbildade sig sedan till pastor på Missionsskolan i Örebro. Nu växlar Moni spår och studerar till präst i Svenska kyrkan.
Moni har under åren varit barn- och ungdomspastor, församlingsföreståndare, ägnat sig åt själavård, gjort och gjort ett 30-tal tv-gudstjänster i studio, som fick ett mycket positivt mottagande.
Tankarna om att studera till präst i Svenska kyrkan har funnits sedan tidigt 1990-tal, kanske rent av från första pastorstjänsten 1983, då hon gärna ville bygga broar till bygdens folk på bruksorten Regna Igelfors.
Lyssnande medmänniska
Vårt samtal, som utspinner sig kring spårväxlingen från EFK till Svenska kyrkan, kommer in på dopsynen, debatten om att viga homosexuella, samt inte minst kallelsen att vara en bärare av de goda nyheterna, en lyssnare och medmänniska mitt ute i samhället.
Men allt började med det där sommarlägret hon egentligen inte alls skulle varit med på, men som stakade ut hennes livsväg åt ett helt annat håll än hon som tonåring tänkt sig.
– Jag växte upp en mil nedanför Hjortkvarn i en by med tre hus. Pappa var lantbrukare och morfar var med och byggde kapellet, där mina föräldrar var aktiva och där känslan bara fanns att ”man skulle gå i kyrkan mycket”, berättar hon.
Läs mer i Hemmets Vän nr 1 – 2010
EFK
http://www.efk.se/viewNews.do?NewsID=0103
2009-06-26
Under ett år framöver kommer Moni läsa in de kurser som krävs för att bli vigd till präst. Samtal om hennes val att bli präst och de teologiska och ideologiska frågor som uppkommer, har förts både med biskopen i Strängnäs stift och ledningen för Evangeliska frikyrkan.
-Kyrkosynen och dopsynen är två av de stor teologiska skillnaderna mellan samfunden. I dopet tror jag alltid Gud verkar, man blir döpt till Kristus och blir en del av kyrkan. I det har jag en mer sakramental syn på dopet än den traditionellt frikyrkliga synen. Därför har det inte heller varit något konstigt för mig att ta emot dem som är barndöpta i en församling med baptistisk dopsyn. För oavsett när man blir döpt så är efterföljelse, lärjungaskapet som är det viktiga.
-Även synen på vad som utgör församlingen skiljer sig åt mellan samfunden. Jag tror på en öppen församling, öppnare än vad vi praktiserat med hjälp av matrikeln. Och det har jag redan försökt praktisera under min tid som pastor i Immanuelskyrkan i Örebro. Människor är på väg mot Kristus, men deras väg ser olika ut, de passar inta alltid in i den ordning vi sätter upp. Jag har kommit fram till att jag kan stå för Svenska kyrkans ordning och jag tror att det passar väl med det jag brinner för och vill arbeta med.
Evangeliska frikyrkans presidie (president ?) och missionsledning är insatta i Monis ställningstagande. Först och främst beklagar vi att Moni ska sluta sin tjänst inom EFK, säger Anders Blåberg, Missionsdirektor. Vi mister en duglig och uppskattat ledare som har stort förtroende inom rörelsen. Vi respekterar hennes beslut och önskar henne Guds välsignelse i nya tjänster.
Att gå från en baptistisk rörelse till Svenska kyrkan är ett stort steg, både teologiskt, och "kulturellt", och vi har i stort sett ingen erfarenhet av att medarbetare inom EFK har gått den vägen.
-Jag ser det givetvis som problematiskt att växla spår, fortsätter Anders. Tydliga skillnader ifråga om synen på församling, dopet och ämbete finns där. Samtidigt innehåller Svenska kyrkan i sig flera olika schatteringar, från mer evangelikala och karismatiska delar, där vi känner oss hemma, till mer liberala fållor som vi är mycket tveksamma till.
Vi har relationer och kopplingar till Svenska kyrkan på flera olika plan, allt från ekumeniska forum till personliga vänskapsrelationer och så kommer det vara i fortsättningen.
http://www.ekumenia.fi/opillinen_vuorovaikutus/asiakirjoja_-_documents/charta_oecumenica/charta_oecumenica_pa_svenska/
Sveriges Kristna råd – medlemslista!
http://www.skr.org/faktaomskr/medlemskyrkor.4.95ef17103e1e03476800020359.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evangeliska_Frikyrkan
http://www.tidenstecken.se/radslag-2006.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekumenik
Charta Oecumenica är inte från Gud se http://www.tidenstecken.se/charta.htm
Nedan ser vi att EFK och Pingst ffs ingått som fullvärdiga medlemmar i den ekumeniska "migrationen", vem och vad som står för inriktningen och denna svekpolitik kan varje Bibeltroende förstå!
SKRs årsmöte: EFK och Pingst välkomnade som nya medlemmar
Två nya medlemskyrkor, ett policydokument om migration, beslut om verksamhetsinriktning för de närmaste åren och en kvinna i SKRs presidium för första gången på tio år. Det var några av resultaten av Sveriges Kristna Råds årsmöte i Betlehemskyrkan i Göteborg 25-26 april 2007.
egen notering:
SE Migration -folkförflyttning, flyttning, transport, flyttlass, flytt, rymt, smitet, försvunnet, flyktat, dunstat, undvikt, undflytt, förgånget, förflutet, förlidet, tagit till flykten, sprungit sin väg, rymt, smitit, försvunnit, flyktat, dunstat, sjappat, undvikit, undvikt, undflytt, förgått, förflutit, förlidit, gått till ända, upphört, tagit slut, lyktat, slocknat, falnat, dött bort, tilländalupit, tilländalöpt, gått till ända, upphört, trutit, sinat, fattats, börjat ta slut, varit på upphällningen, tystnat, upphört, dött bort, upphört, stoppat, utgått, tilländalupit, tilländalöpt, avstannat, gått över, förfallit, upphört, ändat!
EFK och Pingst - ffs nya medlemmar
Efter att ha varit observatörer i SKR under många år valde Evangeliska Frikyrkan och Pingst - Fria församlingar i samverkan att söka medlemskap i SKR.
Rådsförsamlingen antog de nya medlemmarna med ett ljudligt ja och hälsade dem med en applåd.
EFKs missionsdirektor Anders Blåberg och Pingst - ffs föreståndare Sten-Gunnar Hedin representerade de nya medlemmarna på mötet.
I och med de nya medlemmarna har SKR nått en viktig milstolpe i arbetet för kristen enhet i Sverige. I Sveriges Kristna Råd finns nu så gott som alla kristna traditioner och samfund representerade. Kvar som observatör finns endast Adventistsamfundet.
Karin Wiborn ny i SKRs presidium
Svenska Baptistsamfundets missionsföreståndare Karin Wiborn valdes av årsmötet till ny ledamot i SKRs presidium. Hon representerar där frikyrkofamiljen och ersätter Göran Zettergren, missionsföreståndare i Svenska Missionskyrkan. Karin Wiborn blir den första kvinnan i presidiet på omkring tio år. Tidigare har Birgit Karlsson, dåvarande missionsföreståndare i Svenska Baptistsamfundet, varit med i presidiet.
SKRs presidium består i övrigt av Anders Arborelius, biskop i Stockholms Katolska Stift, F. Tikhon Lundell, präst i Serbiska ortodoxa kyrkan, och Anders Wejryd, ärkebiskop i Svenska kyrkan.
Ärkebiskop Anders Wejryd ny ordförande i Sveriges Kristna Råd
Vid styrelsens konstituerande styrelsemöte direkt efter årsmötet valdes Svenska kyrkans ärkebiskop Anders Wejryd till ny ordförande efter Anders Arborelius. Ordförandeskapet i rådet cirkulerar årsvis inom SKRs presidium.
"Detta vill vi - kyrkorna och migrationsfrågorna"
Årsmötet fattade beslut om uppföljning av Påskuppropet genom policydokumentet "Detta vill vi - kyrkorna och migrationsfrågorna". SKRs arbetsgrupp för migration och integration har utarbetat dokumentet, som innan det förelades årsmötet också bearbetats av styrelsen och gått på remiss till SKRs medlemskyrkor. Detta vill vi ska ligga till grund för bl a kyrkornas lokala kontakter med myndigheter, opinionsarbete och utbildning.
I dokumentet skriver SKR: "Vi vill på olika sätt fortsätta att arbeta för ett välkomnande och inkluderande samhälle. Och vi vill fortsätta att på ett kritiskt och konstruktivt sätt granska lagstiftning, politisk och juridisk praxis och myndigheternas arbete inom migrationspolitikens område. Detta dokument är ett uttryck för denna vår ambition."
"Detta vill vi" finns på www.skr.org/migration
SKRs idégrund och verksamhetsinriktning 2008-2011
SKR kommer de närmaste åren att ha som tema att "Lära känna varandra på djupet - för att världen skall tro och leva".
Temat uttrycks i den idégrund och verksamhetsinriktning för 2008-2011 som årsmötet fattat beslut om. I en koncentrerad text lyfter SKR fram enhetsarbetets grundförutsättningar och SKRs specifika uppgift. Omvärldens utmaningar och de frågor SKR ska prioritera under 2008-2011 beskrivs. Dessutom kommer fokus att ligga på ytterligare fördjupade relationer som en nödvändig förutsättning för att SKR ska fungera. I presentationen av dokumentet sade bl a ärkebiskop Anders Wejryd att det var viktigt att inte vika för de svåra frågor som genom tiderna verkat splittrande inom kyrkorna.
I behandlingen av dokumentet framfördes från nätverket Sveriges Kristna Ungdomsrörelser (SKUR) att barns och ungdomars perspektiv tydligare borde finnas prioriterat. Årsmötet fattade beslut om ett tillägg om detta. Dokumentet kommer att finnas tillgängligt inom kort på www.skr.org
Gudstjänster och mötesplatser
Dokument och beslut i all ära, men minst lika viktigt under ett årsmöte i SKR är de personliga möten, samtal runt kaffebord, seminarier och gudstjänster som äger rum. Årsmötet innehöll i år seminarier om det europeiska allkristna mötet i Sibiu i höst, samverkansprocesser mellan SKR och Svenska missionsrådet, kyrkorna och migrationsfrågorna, samt om kyrkornas arbete kring handikapp och funktionshinder. Gudstjänster firades i olika kyrkliga traditioner i både Betlehemskyrkan och Göteborgs domkyrka.
Carl-Johan Friman
http://www.skr.org/arkiv/notisarkiv/skrsarsmoteefkochpingstvalkomnadesomnyamedlemmar.5.4b231cd511170eec10e800054958.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar